Selasa, 8 Mac 2011

Peluk Islam kerana perjuangan Nur Misuari

Salam..


Begitu banyak provokasi  negatif berkenaan Islam. Tapi Estanislao Soria ,seorang tokoh agama Katholik yang lahir di Mindanao tahu jawapannya.  (setelah banyak mengkaji dan membaca tentang  Islam dimana akhirnya beliau memeluk Islam...). Soria menceritakan :

"Saya banyak mendengar hal-hal yang negatif mengenai Muslim. Lalu saya beranggapan bahawa mereka (Muslim) perlu dididik supaya tidak lagi sering bertindak negatif atau dipandang negatif," ujar Soria.
Tetapi semakin ia mendalami bacaan-bacaannya termasuk mengenai agamanya sendiri semakin Soria menyedari bahwa kebanyakan tokoh-tokoh gereja seperti Saint Thomas Aquinas sendiri banyak belajar daripada buku-buku bacaan dan ajaran Islam."


"Begitu juga ideologi-ideologi dan ilmu teologi yang disebut-sebut sebagai berasal dari Barat. Semua itu sudah sekian lama dibahaskan dalam Islam.

"Daripada bacaan-bacaan itu saya mendapati pemikiran-pemikiran mengenai peradaban Barat begitu banyak yang diambil daripada ajaran-ajaran Islam.
 
"Setelah saya membaca lebih banyak buku-buku yang ditulis pakar agama Islam, pandangan saya terhadap Islam juga terus berubah. 

"Malah hakikat yang saya temui ialah hal-hal negatif yang sering saya dengar mengenai Islam(terutamanya  di Filipina ) ternyata tidak benar," tambah beliau.

(baca kisah Sonia sepenuhnya di sini  )



Videoklip " Religion in Japan"  ini membincangkan "Is it neccessary to add religious studies to Japanese school curriculum?
(Muslims, Christians, Jews, Budhists and none-religious foreigners debating on this matter.)  ; dan telah
menarik pencela-pencela Islam untuk memberi reaksi  bila di upload ke you tube...


Tiada ulasan: